Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2012. november 26., hétfő

Az ifjúság kérédsei I.rész.

  Az ifjúság  égető kérdéseihez az idős ember vagy akkor szólhat hozzá.ha nagyon pontosan visszaemlékszik saját ifjúságára, vagy akkor, ha az ifjúsággal ma is közvetlen kapcsolata van .
Ám arról az ifjúságról, melyre saját  régebbi lényünk szemüvegén át emlékszünk  vissza, nem lehet valós képünk, de nem szolgálhat a régi, eltűnt ifjúság  összehasonlítási alapul azért sem, mert más viszonyok között, más körülmények hatása alatt élt és alakult át felnőtté. De egy dolog az az akkori és a mostani ifjúságban és minden ifjúságban feltétlenül közös:a generációs ellentét, a különbség a fiatalok és az idősebbek felfogása , nézetei között.Minél gyorsabb az idők változása, annál mélyebb az ellentét a szülők és a gyermekek között.  Ez az ellentét már Szókratész idején is nagy volt, mert a görög kultúra  és történeti  fejlődés az időszámításunk előtti negyedik században felgyorsult.
A középkor tespedő századaiban nyilván csekélyebb lehetett, a XIX. század végén azonban megint nekilendült a fejlődés  és minden téren komoly változások következtek be.  Különösen megnőtt az iram, az egymást követő generációk felfogásbeli különbsége úgyszintén, e század elején. A látszatnyugalomban élt idősebbek és az első világháború viharába került ifjak ellentéte már hatalmas változásokban robbant. Később, a két világháború között,  amikor legalábbis nálunk- a haladás szinte megállt, ifjúságunknak inkább csak létproblémái voltak.Utolsó évtizedeinkben  ismét olyan mértékben változott a világ, hogy az ellentétek rendkívüli módon kiéleződtek. Nem magyar probléma ez. Világjelenség.
A nyugati ifjúság hippiséggel, beattel, majd kábítószerrel, bűnözéssel, anarchiával juttatta kifejezésre a generációs ellentétek szülte elégedetlenségét, megvetését és haragját a felnőttek ellen, a mi ifjúságunk szűkebb keretek között, csendesebb módokon: részben visszafojtott elégedetlenségérzés szülte  modortalansággal, részben cinikus, nemtörődöm magatartással, torzonborz szőrzettel, különös, vad megjelenéssel, mindenképpen a régi és új ideálok tüntető megvetésével, az élet külső és valójában olcsó örömeinek hajhászásával.  Az ifjúság alapállása egy kissé mindig is ilyenforma volt: milyen jogon  kényszerítik ránk a felnőttek akaratukat, milyen jogon rendelkeznek velünk, születésünkbe nem volt beleszólásunk, életünkért nem vagyunk felelősek, mit akarnak tőlünk, milyen alapon nevelnek és irányítanak bennünket, a mi beleszólásunk nélkül! Hiszen, éppen ők azok, akik  alaposan elrontottak  mindent, amihez hozzányúltak, és még ha alkottak is jót, azt ügyetlenül, rosszul csinálták, tele hibával és tévedéssel. Mit akarnak hát?
Igazán közvetlen kapcsolata az ifjúsággal talán csak a pedagógusnak van. Vagy inkább lehetne. Valójában a tanárok és tanítók azok, akik az ifjúság legkülönbözőbb rétegeivel legközvetlenebbül érintkeznek. Nem tudom azonban, hogy a régi tanár-tanító  diák kapcsolatból mennyi maradt meg ma, és mennyire ismerhető meg a mai nagyon  kötött és  meghatározott oktatási rendben a tanuló személyisége. Gyakran látjuk sajnos, hogy maga a szülő is alig ismeri gyermekét, mert az élet rohanásában kevés olyan pillanatot talál, amikor közel  jut hozzá. A tanár ugyanebben a kötött és nagyon szabályozott rohanásban vajon megismerheti-e alaposan tanítványát?

Nekem, néha van alkalmam fiatalok egy-egy csoportjával beszélgetni. Ennyi az egész.Ilyen kapcsolat alapján nyilatkozzam az ifjúság problémáiról?  Igazán nem érzem magam illetékesnek.Sajnos, sokak illetékességében is kételkednem kell.
Mégis, elmondom, amit gondolok.


Először is heves belső tiltakozást érzek minden általánosító fogalommal szemben. A németek. A cigányok. az értelmiség. A származásuk miatt hátrányos helyzetűek. Az ifjúság.  A Zsidók.
Nagyon sokrétű  csoportról van szó.
Gyermekkórust hallgatok, fiatalokat látok kitűnően muzsikálni, vetélkedőkön óriási tudású és bámulatosan  intelligens fiatal  lányokat  és fiúkat hallok, ígéretes matematikusokról, pompás rajzkészségű gyermekekről van tudomásom, akik külföldi díjakat nyernek,  koncerten találkozom kiváló ifjú muzsikusokkal és ismerem barátaim komoly és szorgalmas gyermekeit.
Az ifjúságnak, mint minden kor ifjúságának van ma is egy jelentékeny rétege, mely kiváló, komoly, tehetséges, szorgalmas, amelyre építeni lehet, és amelyre majdan az ország jövőjét is nyugodtan rá lehet bízni. Bizonyos vagyok abban, hogy ilyen réteg szakközépiskolákban, ipari tanulók között, főiskolákon, egyéb egyetemeken, sőt már az általános iskolákban is megtalálható. Csak éppen abban nem vagyok biztos, hogy valóban e törekvő, tehetséges és komoly ifjak lesznek azok, akik majd vezető állásokban jövőnket építik.
Ez egy alapvetően fontos kérdés, melyre vissza kell térni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...