Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2012. október 15., hétfő

ÖSSZEFOGLALÓK ÉS ÚTKERESŐK


"Az ucca és a föld fia"     


1905. április 11-én született Budapesten, a Ferencvárosban. Apja József (Iosifu) Áron, bánáti (talán román-magyar-szerb) származású, a századvégen Pestre került szappanfőző munkás volt: jókedvű, jóeszű, de nyugtalan természetű ember. Anyja Pőcze Borbála, szabadszállási születésű, parasztlányból lett mosónő. A családban ő volt a hatodik gyerek, de három testvére még az ő születése előtt meghalt. Mikor három éves, apja váratlanul elhagyta a családot, azzal a szándékkal, hogy majd kivándorol Amerikába, s ha meggazdagszik, családját is megsegíti. Csak Romániába jutott ugyan el, de családjával később sem vette föl a kapcsolatot; József Attila emlékeiben leginkább az Amerikába való kivándorlás terve-legendája élt személyéről, nem annyira a valóságos, elmosódó emlékek. A három gyerek – az öt évvel idősebb, később József Attila életrajzát megíró Jolán és a két évvel idősebb Etelka (az emlékezésekben általában: Etus) – eltartásának gondja a gyenge testalkatú anyára maradt, aki ezért a legnehezebb kezdeti időszakban kénytelen volt a két kisebbiket a Gyermekvédő Liga révén Öcsödre, paraszti nevelőszülőkhöz adni. Három év múltával tudta csak magához venni őket, s az anya hiányának élménye ekkor érintette először kínzóan a még gyerek József Attilát. Pesten továbbra is a Ferencváros utcáiban laktak, gyakori élményük volt a lakbérfizetés késése miatti kényszerű hurcolkodás. József Attila forgókat árult, vizet hordott a moziban, csomagokat cipelt, télen a vagonokról lehullott szenet szedte föl, hogy enyhítsen a család nyomorán – ekkor vésődtek először mélyen az emlékezetébe a vasút világának élményei. Néha az anya beteges, gyomorráktól is pusztított szervezete átmenetileg összeroppant, ilyenkor a gyerekek magukra maradtak vagy egy-egy proletár-házaspár vette őket magához. 1918 nyarán a Károly király gyereknyaraltatási akció keretei közt József Attila néhány hétre eljutott Abbáziába. Ekkoriban már rendszeresen írogatott verseket, egy alkalmi albérlőjük jóvoltából megismert Ady-kötet révén fokozódó érdeklődéssel tekintett a költészet felé. A forradalom napjaiban az események izgalma ragadja elsősorban magával a tizennégyéves fiút, az ekkoriban kezébe kerülő Lenin-füzetet azonban felnőtt korára is megőrzi. Hogy enyhítsen a család ínségén, vonattetőn leutazik a szabadszállási rokonokhoz, de mire visszatér, anyja már halott, s ő teljesen árva. Ez az élmény lesz egyike azoknak, melyek egész életén végigkísérik.
{333.} Jolán nővére, aki ekkoriban megy férjhez egy haladó gondolkodású, jómódú ügyvédhez, Makai Ödönhöz, magához veszi a két kisebb testvért, az ő férje lesz a hivatalos gyám. A két gyerek azonban csak az anyagi nyomorúságtól szabadul meg, a gyám és az árvák között hosszú ideig szakadék marad. (Nővérüket nem tegezhetik a nyilvánosság előtt, nem tekinthetik nővérüknek stb.) József Attila polgári iskolába jár, majd tanulmányait megszakítva rövid időre hajósinasnak áll. Később beadják a makói gimnáziumba, s az ottani internátusban nyer elhelyezést. Általában visszahúzódóan, csöndesen él, kitűnő tanuló. Tanárai, Galamb Ödön és Tettamanti Béla szeretettel segítik. Nyáron kukoricacsőszként és más alkalmi munkákkal keresi kenyerét, tanítványokat vállal stb. Itt teszi meg első komolyabb lépéseit a költővé levés útján. Verseinek egy részét az internátus igazgatójának lányához, Gebe Mártához írja. Nyáron fölkeresi írásaival a Szegeden lakó Juhász Gyulát, aki mindjárt fölfigyel bontakozó tehetségére, és tanáccsal-támogatással egyaránt melléje áll. Támogatói közé tartozik Espersit János is. Lelkiállapota több ízben felbolydul, egy alkalommal kamaszos felindultságában öngyilkossági kísérletet követ el. Emiatt el kell hagynia a kollégiumot és az iskolát. Versei már megjelennek a helyi lapokban, sőt Juhász Gyula pártfogása révén a Nyugat is közöl belőlük néhányat. Tizenhét éves, amikor megjelenik első kötete, a Szépség koldusa, Juhász Gyula meleg hangú bevezetőjével.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...