Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2012. október 13., szombat

Népfronttal a demokráciáért és a nemzeti függetlenségért

A magyar antifasiszta irodalomnak a háború kitöréséig terjedő első nagy szakaszát az jellemzi, hogy a nemzeti függetlenség még viszonylag épségben van, a szélsőjobboldali erők maguk is némileg ellenzékbe szorulnak s ilyen körülmények között a demokratikus politikai és irodalmi törekvések középpontjába határozottabban osztály jellegű társadalmi kérdések kerülhettek. Ez nem mond ellent a népfrontpolitika alapeszméinek. Hazánk a három millió koldus és a latifundiumok országa volt, igen erősek voltak a feudalizmus hadállásai. (A fasizmus pretoriánus csapatai is jórészt éppen az egzisztenciálisan megingott dzsentri-rétegek fiai közül kerültek ki.) Mivel a németországihoz hasonló totális fasizmus (annak minden következményével együtt) csak később került kizárólagos hatalomra, minden olyan akarat, mely a félfasiszta-feudális-kapitalista társadalmi rendszer demokratikus átalakítására tört, megfelelt a népfront politikai elképzeléseinek, az össznemzeti érdekeknek, s minden siker ezen az úton egyszersmind a hazai fasizmus kibontakozása elé gördített akadályt. (A korabeli nemzetközi helyzet is megerősíthette ezt a tudatot. Spanyolországban a feudális katonai ellenforradalommal szemben folyt a népi szabadságharc. "De jönnek új hadak ... a sebzett földekről és a bányák mélyéről induló sereg" – írja Radnóti. S a francia népfront tartalmát is a szociális intézkedések és a demokratikus szabadságjogok kiterjesztése {316.} jelentette, mégpedig éppen a nemzet függetlenségét veszélyeztető náci Németország elleni védelemként.) A magyar irodalom antifasizmusának értékét ebben az első szakaszban tehát nagyrészt az határozza meg, hogy az alkotó művészek és az irányzatok miképpen ítélték meg a demokratikus társadalmi rend megvalósítását és megerősítését célzó radikális reformtörekvéseket.
Ilyen összefüggésben magasodik elénk ekkor teljes jelentőségében a népi irodalom teljesítménye. Amikor a magyar kommunista mozgalom az adott viszonyok között ideiglenesen lemondott a társadalom szocialista jellegű átalakítására irányuló tervéről, egyúttal a legmesszebbmenően támogatta a népiesek plebejus demokratikus szándékait, melyeknek középpontjában a földreform következetes végrehajtása, a jövedelmi különbségek kiegyenlítése és – ezek biztosítékaként – a nemzeti függetlenség védelmezése állt. A népiesek mozgalmát a kommunista emigráció (az Új Hangban Lukács, Révai stb.) a korabeli magyar élet legfontosabb áramlatának tartotta, különösen annak felfelé menő, radikális korszakában, mely a Márciusi Front megalakításában csúcsosodott ki (1937. március 15.). Ekkor veszi őket védelmébe Bálint György is a polgári liberális Ignotus ellenében a Gondolat hasábjain, és ekkor kész József Attila is fegyverbarátságra velük: "... addig, amíg valóban demokratikus és szociális, ha nem is szocialista követeléseikkel megérdemlik a rokonszenvet – írja. – Nagyon sajnálnám, ha sok gyakorlati pontban megegyező közös követeléseinkért az új népiesek vonakodása miatt nem léphetnénk fel a jövőben együttesen a francia népfront mintájára ..."
A kor polgári irodalma számára az antifasiszta magatartás próbaköve nem annyira a demokratikus társadalmi átalakulás szorgalmazása volt, hanem inkább a régebbi etikai és eszmei értékek védelmezése. A tőlük kiinduló, elsősorban irodalmi egységtörekvések virtuális eredményeket érnek el, jószándékaik nem igen válnak valósággá, éppen a magyar társadalmi sorskérdésektől való viszonylagos elszigeteltségük miatt. E kétféle magatartás mögött természetesen a célok különbözősége is rejlett, s a kommunista irodalom és publicisztika fáradozása, hogy a népiesek és a polgári demokraták egységfrontjának létrejöttét elősegítse, ekkor még lényegében eredménytelen maradt. A nemzet, a nép és a haladó kultúra harmonikus egységének kialakítására nem volt még érett az idő; mégis ennek az eszménynek előrevetített fényei ott villództak már éppen a kommunista költészetben, elsősorban József Attila lírájában, aki a népfront-gondolatnak, Révai József szavaival élve "legnagyobb magyarországi költői propagandistája lett". A Szocialisták és a Munkások osztályharcos indulatától a Mondd, mit érlel széles ölelésén át a Hazám fájdalmasan keserű körképéig ível ez a szándék; a Hazámig, amelynek központi gondolata: a tiltakozás amiatt, hogy a népet kiszipolyozó és pusztító magyar úri bitangság elveszti a nemzetet és odalöki a német gyarmatok sorába.
A nép társadalmi felszabadításával megerősíteni és ezáltal ellenállóvá tenni a nemzetet a fasizmussal szemben, ez volt az a legmélyebb gondolat, amely összeköthetett és a távolabbi elképzelésektől függetlenül közel hozhatott egymáshoz sok hazafias erőt. A nemzet és nép féltése választja el osztályától és viszi el a fegyveres ellenállásig Bajcsi-Zsilinszky Endrét, a politikust és publicistát, s a "pogány" germán imperializmus fenyegető terjeszkedése indította arra Szekfű Gyulát, hogy a nagybirtok felosztását "nemzetileg szükséges folyamatnak" jelentse ki; s a katolikus Jelenkor publicistáját, Katona {317.} Jenőt, hogy "a magyar függetlenség és szabadság ügyét" összekapcsolja "a szociális igazság és haladás ügyével".
A világháború kitörése és Magyarország hadbalépése olyan helyzetet teremtett, hogy ekkor a demokratikus társadalom-átalakító törekvések szükségképpen háttérbeszorultak, és elsősorban az emberiesség, a személyi szabadság és a nemzeti függetlenség általánosabb eszméi kerültek az irodalom fókuszába. Mégis a szociális átalakulás igénye törhetetlenül továbbélt ezekben az esztendőkben is, mintegy jelezve a népfront-gondolat méhében rejlő jövendőt. Az emigrációban Révai József kidolgozta a proletárdiktatúrához vezető átmeneti rendszer, a népi demokrácia programját, s kijelenti, hogy "nem mondunk le a vezető szerep kivívásáról magában a nemzeti egységfrontban." Az antifasiszta népfrontmozgalom nem jelentette tehát a társadalomátalakítás szocialista elképzelésétől való eltérést, hanem csak e feladat ideiglenes elhalasztását. A KMP 1941-es programja határozottan kiáll "a dolgozó parasztság földhözjuttatása ... a társadalmi rend gyökeres megváltoztatása" mellett. Ez a gondolat állandóan jelen van és fel-felvillan a szocialista irodalomban, de a baloldali népieseknél is változatlanul. A szocialista lírikus soraiban az "összeomló bűnös paloták mögül a béke tiszta fénye les felénk" (Zsigmond Ede), "a munkás és paraszt életéhez ... szabadság kell és kenyér" (Földeák): a "távoli dörgés", az "ezrek forró sóhaja ... vaskos izomzatú lángokat csapjon", mert itt "áldott búzát már sose ád az ezeréves lompos igazság" (Vető Miklós). Móricz Zsigmond új regénye, a Rózsa Sándor indulásakor arról ír, hogy "a szabadságharc korával egyidejűleg ... a szociális gondolat is forrongott", s hogy "nálunk éppen szociális hullámai miatt költészetté magasodott a szegénylegény-romantika". Tamási Áron Magyar sorskérdések címmel tartott előadásában így ír: "Szabadságunkért és a népi jogokért küzdöttünk törökkel, tatárral, némettel és kevély urakkal. Küzdj te is, hogy majdan felemelhesd szellemfejedet azokban, akik már a magyar népi demokráciában fognak élni!" Nagy István, az erdélyi munkásíró 1942-ben a világháború utáni kötelességekre, a "régi, tiszta szándékok melletti hitvallásra" és kiállásra figyelmeztet. Veres Péter a Magyar Csillagban állapítja meg: lehetetlenné vált, hogy "most a háború közepén emeljük nemzetté a népet", – de úgymond – "ha csak egyetlen egy is megmarad közülünk, annak az a kötelesssége, hogy a legalulmaradtakért, a munkásokért, parasztokért szót emeljen".
1944-re, amikorra a fasizmus tobzódása végképp elszabadul, a szociális igazság eszméje a polgári lírában is megjelenik. A katolikus Rónay György versében az Úr "szörnyű dühe horkan, a palotákat megrugdossa zordan". A népi lírikus Illyés pedig annyi szorongó reménytelenséggel telt vers után a nép fáklyájának lobbanását látja meg Buda lángjaiban és ő mondja ki a kemény, a végső ítéletet is 1944-ben:
Mert sem erő, sem bölcsesség
nem lehet elég, hogy megójja
a házat, amelyben rakója
nem lelheti meg a helyét.
(Nem elég)
A második korszakban ez a magatartás természetesen már nem volt, a súlyos üldöztetés és a cenzúra miatt nem is lehetett a magyar irodalom fő-{318.}motívuma; búvópatak volt az elkötelezettségnek ez a gondolata, amely azonban a legjobbakban feltartóztathatatlanul tört célja: a hazai és idegen fasiszták bukását követő népi és nemzeti felszabadulás felé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...