Olvasóinknak

Kedves Olvasóink!



Szeretettel és Tisztelettel köszöntöm Önöket!

Mielőtt a Tanú vélemény rovat szellemi önarcképét átnyújtanám Önöknek, engedjék meg, hogy köszönetet mondjak azért a szeretetért, bizalomért, amelyet a lap indulása óta Önöktől kaptam. Köszönöm a biztatást, az elismerő szavakat, még egyszer köszönöm, és továbbra is elvárom a segítő szándékú kritikákat, bíráló megjegyzéseket is, amelyet Önöktől kaptam.

„Nyelvében él a nemzet!” – hangzik a máig ható intelem. Ez a nyelv pedig napjainkban végveszélyben van! A könyvekből, a folyóiratokból, a képernyőn keresztül árad felénk a szellemi bóvli, a szennyes gondolat, az esztétikai-erkölcsi-világnézeti mocsok, egyre jobban teret hódít a durvaság, az erőszak, a hazugság… Körülvesz bennünket a döntően önző és haszonelvű világ, amely elérni és megszerezni akar, amely az élet minőségét csak az anyagi javakban és az élvezetekben méri.

E „tiszta fényű lappal”, ahogyan Hegyi Béla író, esszéista nevezte, a Tanú tiltakozni kíván a mindennapjainkat elárasztó szellemi igénytelenség ellen.

A nemzeti kultúra és műveltség terjesztésével, a korrekt tájékoztatás megteremtésével ez a folyóirat - a maga szerény módján - szeretné elősegíteni az emberi személyiség méltóságának, egyenlőségének és tiszteletének, mint demokratikus eszménynek a megvalósítását.

Az irodalom, a szellem, a szív erejével kíván hozzájárulni a honfitársak igazságosságra, szabadságra és hazaszeretetre történő neveléséhez, az ismeretek és eszmék szabad kicseréléséhez, a hazánk múltjának és jelenének pótolhatatlan, egyedi és meg nem újítható forrását jelentő kulturális örökségünk megőrzéséhez.

Európa szívében csak erős nemzeti műveltséggel, évszázados hagyományainkkal tudunk megmaradni függetlennek, magyarnak. Ismert, hogy a nemzeti öntudatot történelmünk viharos századaiban az irodalom, a kultúra tudta megőrizni. A nemzetmegmaradás egyik legfontosabb eszköze a nemzeti kultúra: ha van nemzeti kultúránk, létezik nemzet is. A diktatúra időszakaiban az irodalom jelentette az egyedüli kapaszkodót, a vigaszt; szólt helyettünk az egész nemzet helyzetéről, kínjairól. A Tanú /Németh László emlékére/ azért született, hogy szellemi-lelki otthona legyen azoknak az öntudatos, tenni akaró polgároknak, akik még hisznek az eszményekben, a kultúra összetartó erejében.

Ma költők, írók, tudósok helyett médiasztárokra hallgatnak a gyermekeink, és megmosolyogni való bolond, aki elérzékenyül a kristálytiszta költészet olyan hangjain, mint Áprily Lajos Március című versének utolsó strófája, amely így hangzik:

„Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet,
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng - úgy-e zeng, úgy-e zeng a szíved?”

A Tanú, indulásakor arra vállalkozott, hogy a kortárs irodalom, a művészetek, valamint a hiteles történetírás és politológia eszközeivel szolgálja az igényes olvasókat, fölvállalva a nemzeti értékeket, a polgári esztétikai-erkölcsi értékrendet.

A közjó elkötelezett és önzetlen szolgálatára törekedve igyekszem megtartani azt az erkölcsi-szakmai igényességet, amit a lap ars poeticájában megfogalmaztam.
Nem várom el olvasóimtól, hogy véleményük mindenben egyezzen a szerző meggyőződésével, pusztán arra törekszem, hogy írásaimmal továbbgondolkodásra késztessem, éltessem, hitet és önbizalmat adjak. Az aztán már az olvasó dolga, hogy saját élményeivel, tudásával, gondolataival, érzésvilágával egészítse ki az olvasottakat, és alakítsa ki saját álláspontját, véleményét a körülöttünk levő világról.

De ahogyan azt a híres argentin író, Borges megfogalmazta: „Akárcsak az olvasás, az előadás is közös munka, és azok, akik hallgatják, nem kevésbé fontosak, mint az, aki beszél...”

Hiszem, hogy a lap munkássága nem hiábavaló, és a Tanú-nak hosszú évekig helye lesz a polgári Magyarország kulturális térképén.

Adjon Isten ehhez mindig elegendő erőt!



Szabó Piroska

2012. október 13., szombat

Az antifasiszta irodalom politikai alapja és tűzhelyei

Az antifasizmus eszméje azonban bizonyos mértékig mégis átszőtte a magyar közéletet és befolyásolta az irodalom alakulását. Az első indítékokat a nemzetközi kommunista mozgalom szolgáltatta. Már a Komintern 1928-as hatodik kongresszusán felmerült a gondolat, hogy ki kell alakítani a szocialista erők egységfrontját. Az 1932-es párthatározatig azonban (amely feloszlatta a RAPP-ot) a művészi alkotásmód felfogásának szűkös volta miatt nem érvényesülhetett eléggé következetesen a kispolgári és polgári írókkal kialakítandó egység követelménye. Az elzárkózás mögött a rendkívül nehéz viszonyok között, illegálisan és emigrációban küzdő KMP azon stratégiai célkitűzése húzódott meg, amely közvetlenül a második Magyar Tanácsköztársaság megteremtésére szervezte az erőket, s még nem fordított elég figyelmet a szövetséges erők megnyerésére. Döntő fordulatot hozott e téren a Komintern történelmi nevezetességű 1935-ös VII. kongresszusa, amely a fasizmus feltartóztatásának és leküzdésének követelményéből kiindulva a kommunista és munkáspártok fő feladatát nem a proletárdiktatúra közvetlen megvalósításában jelölte meg, hanem abban, hogy hozzanak létre harci szövetséget minden haladó hazafias erővel együtt a fasizmus ellen, a demokratikus szabadságjogokért, védjék a nemzeti függetlenséget, támaszkodjanak a nemzeti kultúrák haladó hagyományaira. A Kominternnek ez az irányvonala 1936-tól kezdve érvényesült a magyarországi munkásmozgalomban. Az 1937–38-ban Prágában kiadott Dolgozók Lapja, a párt orgánuma, már következetesen képviselte a {314.} népfront programját. Idehaza a Gondolatban (1935–37) öltött testet a népfrontos irodalom eszméje s fokozatosan áthatotta ez a felfogás a kolozsvári Korunkat, a Sarló és Kalapács (Moszkva) valamint az osztravai Munkás, a pozsonyi Az Út utolsó évfolyamait is, sőt később olyan tűzhelyei alakultak ki a kommunista vezetés alatt álló antifasiszta népfront-gondolatnak, mint az osztravai Magyar Nap, a moszkvai Új Hang. Párizsban a Szabad Szó (1936–38), majd az Üzenet (1939), az amerikai kontinensen pedig elsősorban a mexikói radikálisan demokrata szellemiségű Szabad Magyarság (1942–46) tartoztak e körbe.
Az idehaza kialakult csoportosulások, folyóiratok és más irodalmi kezdeményezések nem álltak ugyan olyan mértékben kommunista befolyás alatt, mint a külföldi magyar nyelvű orgánumok és az emigrációban élő irodalom, az antifasiszta népfront gondolata – bár ellentmondásosan – mégis érvényesült itthon is, hiszen a fasizmus nemcsak a munkásmozgalmat fenyegette, hanem útjába állt a polgári demokratikus törekvések megvalósításának is, s egyáltalán létében veszélyeztette a magyar nemzeti függetlenséget és kultúrát, így történhetett meg, hogy az egyre konzervatívabbá váló Nyugat is néha közelebb kerül a magyar élet nyugtalanító kérdéseihez, állást foglal a háború ellen, s hogy Szekfű Gyula a fenyegető német veszedelem elleni védekezés módozatait keresvén megnyitja a Magyar Szemle hasábjait a népiek előtt. Az Est-lapok és a Magyar Nemzet hasábjain a polgári demokraták juttatják kifejezésre antifasiszta érzelmeiket. A Szép Szó (1936–39) körül csoportosult radikális kispolgári intellektuellek szinte minden irodalmi műfajban éles és sziporkázóan szellemes harcot folytatnak a német és a hazai nácizmus ellen; s a demokratikus átalakulásért vívott küzdelem folyamatában 1935–38 között készek bizonyos fajta egységre a népiek is, a Válasz (1934–1938) írói, a Híd (1937–38), majd az ezek legjobb hagyományait folytató Szabad Szó (1938–44) radikális népies publicistái.
A harmincas évek végén, a háború kitörésekor azonban világossá válik, hogy az adott nemzetközi helyzetben az addigi antifasiszta küzdelem fő tartalmát jelentő demokratikus társadalmi feladatok már sem a polgári rétegek, sem a népiesek elképzelései szerint nem oldhatók meg. Ezért a rájuk épülő irodalmi mozgalmak is szétesnek, a szövetségek differenciálódnak, lényegében szétporladnak. Erősíti ezt a folyamatot a bécsi döntések nyomán felerősödött nacionalizmus és az úgynevezett zsidótörvényekkel szított faji gyűlölködés.
A polgári írókat elnémítja vagy száműzetésbe kergeti az egyre erősödő fasizmus, a fajüldöző törvények és a mind durvábban fellépő cenzúra. A háború kitörése és a Szovjetunió megtámadása közötti időben, amikor a szovjet–német megnemtámadási szerződés és a magyar–szovjet diplomáciai kapcsolatok felvétele csökkentette nálunk az antikommunista propagandát, lényegében már csak a József Attila nyomdokain elinduló szocialista irodalom tartja fenn a magyar antifasiszta irodalom folytonosságát, hogy aztán e tábor legtöbb tagja is belevesszen a háború viharába. E csoport egy része, az úgynevezett munkásírók antológiákban, ritka időközökben kiadott gyűjteményes kötetekben (Mai könyv, Új Almanach, Mérleg stb.) – áttételes kifejezési módokat keresve – a háború alatt is tiltakozik a fasiszta diktatúra ellen, hangját azonban gyengítik a polgári irodalmat kirekesztő törekvések. A Nyugat {315.} nyomdokait követő Magyar Csillag Illyés Gyula vezetésével megpróbálja szekértáborba gyűjteni a demokratikus irodalom legjavát, megszólaltat népieket, polgári humanistákat, sőt munkásírókat és fiatal szocialista lírikusokat is.
A harmincas években a demokratikus irányzatok egymás elleni harcának vagyunk tanúi; a negyvenes évek elején azonban fokozatosan erősödnek a haladó társadalmi erők valóságos egységtörekvései. Közelednek egymáshoz a KMP és a szocialisták, megalakul a Magyar Munkaközösség, majd 1941 őszén a Történelmi Emlékbizottság. Jelentős hatást kelt Kossuth és Táncsics sírjának megkoszorúzása (1941. október 31.), s valóságos demonstráció erejével hat a Népszava 1941-es karácsonyi száma, amelyben Szekfű Gyulától a kommunistákon és a szocialistákon át egészen Bajcsy-Zsilinszky Endréig a magyar társadalom legszélesebb rétegeit képviselő tekintélyes írói és tudós gárda áll ki a béke és a nemzeti függetlenség ügye mellett, a háború és a szorongató fasizmus ellenében. E hatást még fokozza 1942. március 15-e, a Petőfi-szobor megkoszorúzását követő nagyszabású tüntetés. 1941 őszén megszólal Moszkvában a Kossuth-adó, újra megjelenik itthon a párt illegális lapja (a Szabad Nép); az 1943-as szárszói konferencián a baloldali népiesek határozottan kiállnak az ország népi demokratikus átalakítása mellett. A következő években már a súlyos üldözések és megtorlások sem tudják elhomályosítani a szovjet hadsereg győzelmei nyomán kelt reménységeket a közelgő felszabadulásban. A magyar irodalom sajátos belső helyzetében, a korábbi években és évtizedekben meg nem oldott sok benső ellentmondásban leli magyarázatát, hogy ezekre a reményekre az irodalom egy része ad csak pozitív választ, más része pedig a rezignált fáradtság, a passzív rezisztencia és a bizonytalan érzések jegyében reagál majd.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jó tanács

 „Putyin halálos beteg, az orosz hadsereg a padlón van – hogyan szépíti a nyugati média az ukrajnai helyzetet” – ezzel a címmel közölt publi...